dinsdag 19 november 2013

de deurklink

Sinds een aantal weken loop ik rond als 'mevrouw Brynaert, die één van wiskunde'.
Die een van wiskunde is de laatste tijd een beetje verzopen in het werk. Je kent dat wel; klassenraden, ouderavonden, vakwerkgroepvergaderingen,....verhuis regelen. Dus het creatief bezig zijn, schoot er een beetje bij in (laat staan dat ik tijd vond voor een blogbericht te schrijven).
Het creatief denken liet ik dan maar zijn gang gaan tijdens de lessen.
En dat gaf het volgende als resultaat:
Wat doe je met kinderen die eventjes moeten afkoelen tijdens uw les?
Juist ja, die zet je op de gang. MAAR.... ik heb het vroeger genoeg gezien; pp de gang koelen die leerlingen niet bepaalt af. Zetten ze uw les niet verder op stelten, dan wel dat in het lokaal ernaast door onnozele gezichten te trekken voor de ramen.
En hoe controleer je dat ze niet weglopen?
Er bij gaan staan, is nogal moeilijk.
Dus dacht ik zo eventjes bij mezelf; laten we ze de deurklink naar beneden houden. Leerling kan niet gaan lopen of onnozel doen en je kan van uit het lokaal zien dat ze nog braaf aan de deur staan.
Simpel toch?
Blijkbaar zo simpel dat geen enkele andere leerkracht op school er aan gedacht had, en dat de pedagoog die weet ik veel waar ook nog in de lerarenopleiding les geeft, het daar ook introduceerde...
Een creatieve ingeving die precies nog lang zal meegaan.
Andere creatieve uitspattingen tijdens de les: kwartetspel over de eigenschappen van bewerkingen, dominospel bij veeltermen, filmpjes voor de wetenschappelijke schrijfwijze, verhaaltjes voorlezen tijdens wiskunde,...
Wordt vervolgd; en hopelijk binnenkort ook terug tijd voor te haken/breien/naaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten